Tény, hogy Jereván milliót
meghaladó lakosával az ország legnagyobb városa, gazdasági, kulturális, és
politikai központja. És ez meg is látszik, többek közt a forgalomról, a
mindennapi nyüzsgésről. Amikor megérkeztem, Maria mondta, hogy nem kell
aggódnom a nyitva tartások miatt, Jereván 0-24-es város. Ez minden téren azért nem igaz, de az üzletek
tényleg minden nap nyitva vannak, még vasárnap délután is, és elég későn is
zárnak. Ez persze a múzeumokra és a hivatalokra nem igaz, ezek legkésőbb 5-kor
bezárnak. A belvárosban gyakran csak úgy
hömpölyögnek az emberek, ami számomra kifejezetten zavaró, mert mindig oda kell
figyelni, hogy ne menjek neki senkinek, és ez eléggé elvonja a figyelmet a séta
közbeni beszélgetésről.
Így nem is meglepő, hogy a
helyiek sem gyalogolnak túl sokat. A várost keresztül kasul hálózzák be a
tömegközlekedési vonalak, és több taxi van az utakon, mint Manhattanben.
Viszont a tömegközlekedésnek semmi köze nincs az Európában, vagy akár
Szerbiában megszokott normákhoz. Ettől kicsit tartottam is, és amikor kiderült,
hogy az iskolától 5 km-re találtak nekem lakást, rögtön mondtam nekik, hogy
inkább legyen lepukkantabb, csak ne kelljen annyit ingáznom. De mivel elég
sürgős ügy volt, maradt a messzebbi opció. Riadóztattam is Vrezh barátomat,
hogy meséljen a környékről, és az összeköttetésről. Megnyugtatott, hogy
Jerevánban nem kell félnem a „rossz környékektől”, mert a közbiztonság
mindenhol elég jó. Viszont azt is mondta, hogy sajnos 20-30 perc
tömegközlekedésre számíthatok. Ez így is lett, és be kell vallanom, ez okozta a
legnagyobb kényelmetlenséget, de mára elmondhatom, hogy úgy közlekedek a
városban, ahogy az itteni emberek többsége. Csak mivel nem ismerem még annyira
a járatok útvonalát, valamivel több időt töltök a buszmegállóban. Nem ritka,
hogy 15-20 perc várakozás után érkezik meg az áhított fuvarom.
Az örmények a szó szoros
értelmében tömegesen közlekednek. Az 50+ férőhelyes buszok ritkaság számba
mennek, és az utasszállítás oroszlánrészét a marshrutkák végzik. Rengeteg marshrutka!
Előfordulnak még kisméretű buszok is, és mint már említettem tömérdek taxi. Van
néhány troli vonal is a központban, de azokat nagyon kevesen használják, mert
állítólag folyton lerobbannak. Viszont van két EU által szponzorált
buszmegállójuk, ahol napenergiával lehet telefont tölteni. Van még egy metró
vonal is, ami észak-dél irányban köti össze a város két végét. Biciklisből és bicikliútból
csak mutatóban van néhány a szűkebb központban, autókból viszont Dunát lehetne
rekeszteni. Még megemlíteném, hogy a biciklis futárkodás itt is feltörekvő üzletág, de kizárólag a belvárosban lehet őket látni.
![]() |
Magányos kerékpáros és a Skoda troli: mindkettő ritka jelenség. |
A márkák terén elég vegyes a
felhozatal. Az örményeknél a kocsi egy nagyon erős státuszszimbólum. Szeretnek
feltűnést kelteni az autóikkal, ebből kifolyólag – és a rossz technikai
állapotokból adódóan is – gyakoriak a sufnituning megoldások. Még mindig sokat
lehet látni a szovjet típusokból, Lada, moszkvics, Uaz, hogy csak a felénk is
ismert márkákat soroljam. Viszont ezekből nem csak a Magyarországon megszokott
modellek láthatók: pl. láttam már Lada Samara karavánt, a tuning Lada Niva is nagy
divat mindenféle színben, spéci fényezéssel, dísztárcsákkal, sötétített
ablakokkal. A fekete ablak általában is nagyon menő, a leglepukkantabb kocsikon
is megtalálható, mert azt a látszatot kelti, hogy a gazdája fontos, befolyásos
ember. Viszont rengeteg újabb, nyugati
kocsi is száguld az utakon. Ezeket főleg Grúzián keresztül hozzák be Európából
többnyire használtan. Ezt a piacot mi is nagyon jól ismerjük, mégsem lehet
elmondani, hogy Örményország a használt Opel Astrák országa. A
terepviszonyokból, és a fent említett nagyzási hajlamból adódóan a
négykerék-meghajtásos és SUV kocsik a legnépszerűbbek. A fekete kocka Mercedes
G-Class SUV-ből minden nap el akar ütni vagy kettő. Ezt a fajtát egyébként csak (ящик), azaz jásikként emlegetik, ami oroszul annyit tesz: doboz. Ilyen kocsit csak a legmenőbb üzletemberek, politikusok és fiúgyermekeik vezetnek, ezért nem érdemes packázni velük, mert egy telefonhívás után úgyis nekik lesz igazuk. Ezen kívül észlelhető még
egy jelentős Lexus kultusz is, de rengeteg más márka is erősen jelen van.
![]() |
Egy régebbi Lexus: Imádják... |
![]() |
De a Mercedest még jobban. |
![]() |
Viszont ez a kép mindent elmond az örmény petrolheadek fantáziájáról. Abból hozzák ki a legjobbat, amijük van. |
![]() |
A Jasikot nem lehet elég korán kezdeni... |
![]() |
Dugó a Mashtots Ave-n. (időnként belefutok, csak a képtől eltérően most tél van) A múlt héten az elnök konvoja miatt ültem egy 20 percet a dugóban. |
Az utak tele vannak rendőrökkel,
akik valószínűleg maguk sem tudják, mi alapján büntetgetik az embereket, de az
embereknek sincs sok fogalmuk a KRESZ-ről, ha van itt egyáltalán olyan. Ennek az
oka abban rejlik, hogy a jogosítványok egy jelentős részét – ha jól érettem a
különböző magyarázatokat – nem tanfolyam, elméleti és gyakorlati oktatást
követően letett sikeres vizsga révén szerzik meg, hanem egy bizonyos összeg
befizetésével a rendőrségen. Persze ha sikerül a vizsga, akkor olcsóbb, ha meg
nem, akkor jöhet a jól bevált kenőpénz. Arshak házigazdám óva intett tőle, hogy
megpróbáljak Jerevánban vezetni, mert a város tele van kamerákkal, amik
egyrészt a sebességet mérik, másrészt pedig azt figyelik, hogy a megfelelő
helyen állnak-e meg a kereszteződésekben. Ez ismerős, nem?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése